Polski English

NAVIMOR INT – 25 LAT FIRMY - NASZA HISTORIA
SPISANA PRZEZ REDAKTORA MACIEJA GONISZEWSKIEGO

Navimor International został założony w marcu 1991 roku. Inicjatorami powstania spółki byli Romuald Kinda, Teresa Zając oraz kilkunastu specjalistów mających unikalne doświadczenie w handlu zagranicznym i w pracy w Afryce, którzy zgodnie z hasłem tamtych czasów -" weźmy sprawy w swoje ręce”, zrezygnowali z etatu w państwowej firmie i zainwestowali prywatne oszczędności we własną spółkę. Decyzji tej sprzyjał program państwowego PHZ Navimor, które oferowało swoim dotychczasowym pracownikom prawo do używania (odpłatnie) znaku firmowego Navimor.

 

Doświadczenie zawodowe założycieli nowej spółki pozwoliło firmie wyspecjalizować się w eksporcie statków, konstrukcji okrętowych oraz wyposażenia okrętowego głównie dla kontrahentów z AFRYKI. Podjęte przez nich działania sprawiły, że w późniejszym okresie pojawili się nowi klienci z Europy Zachodniej, Skandynawii, a także z Bliskiego Wschodu.

* 1991 – 1993 PIERWSZE PROJEKTY
Kutry WKR-25 wybudowane dla Nigerii w 1992 roku.

 

W początkowym okresie Navimor Int. realizował obsługę gwarancyjną kutrów rybackich dostarczonych do Nigerii oraz uzyskał zlecenie na tzw. techniczny service stoczni Nigerdock w Lagos. W ramach tego projektu pięćdziesięcioosobowa grupa polskich inżynierów podjęła prace w tej stoczni uruchamiając tam pierwszą specjalistyczną produkcję. Dyrektorem Technicznym w NIGERDOCKU z ramienia Navimor Int. został Marian Dołęga - wybitny manager stoczniowy z Gdańska. Kolejnym kontraktem Navimor Int. była w 1992 roku dostawa promów pasażerskich WB-280, i pasażersko-samochodowych PD-120 dla Stoczni Nigerdock, a w 1993 roku budowa i dostawa do Nigerii kutrów rybackich typu WKR-25. Kontraktem, o którym szeroko informowały nigeryjskie media była dostawa w 1993 roku elementów do budowy dwóch promów pasażersko - samochodowych PCF-26 i kolejnych 2 promów WBK -280.

 

Promy powstawały w systemie CKD (completely-knocked-down). Poszczególne elementy zostały przygotowane w Stoczni Wisła, zapakowane w kontenery i dostarczone do NIGERDOCKU, gdzie zbudowano z nich pierwsze w historii Nigerii statki morskie.

 

Był to rzadki w tym czasie przypadek- transferu specjalistycznego - " know-how" - co zaowocowało dużym zaufaniem nigeryjskich władz do firmy Navimor Int., a w konsekwencji pozyskaniem kolejnych kontraktów. ( Władze Nigerii były tak dumne z powstałych promów, że wydano specjalną serię znaczków pocztowych z tej okazji).

 

 

Promy pasażerskie WB-280 – pierwsze statki zbudowane w Nigerii.

 

W tym okresie głównymi postaciami obok założycieli tworzących firmę byli: Jarosław Popis-obecny Prezes Navimor Int.Com.Sp.z.o.o, Marian Dołęga, Bogdan Baranowski, Danuta Jędrusik, Dariusz Polasz, Tomasz Lesner ,Janusz Madej, Barbara Maksymowicz, Tadeusz Dżwigaj, Hanna Szarmach.

*1993-1995 – NAVIMOR INWESTUJE W STOCZNIE WISŁA

W 1993 roku Navimor Int. nawiązuje współpracę z partnerami spoza Afryki. Dla szwedzkiej firmy Kvaerner spółka dostarcza zestaw ramp okrętowych typu ro-ro. Kontrakt ten zapoczątkował nowy rodzaj działalności prowadzony przez Navimor Int., który stanowi obecnie jeden z trzech filarów jego funkcjonowania – budowa MODUŁÓW STATKÓW dla stoczni zachodnioeuropejskich. Żeby móc rozwinąć tą działalność Navimor potrzebuje własnego zaplecza produkcyjnego.

 

W konsekwencji kupuje od syndyka tereny po upadłej Stoczni Wisła, która wcześniej zbankrutowała z powodu załamania się współpracy z firmami z ZSRR. Powołana została NOWA STOCZNIA WISŁA, której udziałowcami zostali Romuald Kinda- Navimor Int. i Jerzy Pawlak, wybitny projektant stoczniowy i prezes nowej spółki. Poza tym do grona udziałowców dołącza grupa pracowników upadłej Stoczni Wisła.
Navimor Int. wraz z partnerami tworzy nową koncepcję funkcjonowania firmy, przeprowadza szeroką modernizację stoczni i pozyskuje dla niej nowych odbiorców produkcji okrętowej. W 1994 roku rozpoczęto trwającą do dnia dzisiejszego produkcję nadbudówek dla największych europejskich stoczni.

 

W 1995 Navimor Int. przebudowuje 2 kadłuby zakupione w Stoczni Ustka na kutry krewetkowe dla norweskiej firmy Havmannen, a w 1996 buduje serie kutrów rybackich dla klientów w Danii i Holandii.

 

Panorama Stoczni Wisła
Romuald Kinda i Jerzy Pawlak założyciele Nowej Stoczni Wisła.

 

Stocznia Wisła specjalizująca się w produkcji statków na wody tropikalne w ramach grupy Navimor Int. staje się także podwykonawcą dużych stoczni zachodnioeuropejskich i producentem specjalistycznych statków rybackich przystosowanych do warunków tropikalnych. Wisła dostarcza m.in. moduły kadłubowe do naszego głównego klienta , którym jest stocznia MEYER WERFT  budująca największe i najbardziej luksusowe statki pasażerskie dla takich armatorów jak Norwegian Cruise Line, Royal Caribbean Int., AIDA Cruises, Royal Cruise Line, Dream Cruises, Celebrity Cruises, Star Cruises.

 

 

Navimor i Stocznia Wisła dostarczają również  moduły kadłubowe  dla dwóch pierwszych okrętów śmigłowcowo-desantowych, ważących ponad 7000 ton,  typu MISTRAL budowanych we francuskiej stoczni DCN Brest czy konstrukcje offshore dla norweskiej firmy AkerKvaerner. Systematycznie dostarczamy moduły statkowe i nadbudówki dla norweskiej stoczni Kleven Verft AS. Stocznia WISŁA specjalizuje się w konstrukcjach wymagających wysokich  kwalifikacji i dokładności wykonania– np. konstrukcjach całej rufy statku, których nie da się zbudować maszynowo, czy nadbudówek wykonanych z materiałów cieńkościennych. Stocznia Wisła przerabia obecnie około 9 tys. ton konstrukcji stalowych rocznie – to wynik jeden z najlepszych w Polsce.

 

 

Moduły budowane w Stoczni Wisła dla stoczni niemieckich.

 

Statki budowane w Stoczni Wisła

 

Drugą specjalizacją Stoczni Wisła, unikalną w Polsce, stała się budowa statków rybackich na łowiska w strefie tropikalnej. Ich konstrukcja jest specjalnie przystosowana do wysokich temperatur wody i powietrza, oraz do połowu specyficznych gatunków ryb. W tym okresie do zespołu Navimor/Wisła dołączają między innymi: Krzysztof Jankowski, Maciej Dobosz. Jerzy Dragański, Andrzej Strykowski, Stanisław Bernacki, Jarosław Antoszewski.

*1996-1998 –BUDOWA STOCZNI NIGERDOCK

Kluczowym dla dalszego rozwoju spółki wydarzeniem było podpisanie w kwietniu 1996 roku wartego 55 mln dolarów kontraktu z Federalnym Ministerstwem Transportu Nigerii na budowę Stoczni Nigerdock Offshore. Wybór NAVIMOR’U INT. to konsekwencja faktu,  iż w ciągu pięciu lat istnienia stał się on strategicznym partnerem technicznym nigeryjskiego  przemysłu stoczniowego.

 

                                                                               

 

                                                                                           

   Romuald Kinda - podpisanie kontraktu na budowę stoczni NIGERDOCK

 

 BUDOWA STOCZNI NIGERDOCK

 

 

 

Stocznia Nigerdock – Lagos ( Snake Island)
Dok pływający
   
Romuald Kinda oraz Wiceprezydent Admirał Akhibe podczas ceremoni otwarcia stoczni
Nowe hale Nigerdock II
   
Romuald Kinda podczas uroczystego otwarcie stoczni z udziałem Wiceprezydenta Admirała Akhibe

 

Rozbudowa miała dostosować stocznię do potrzeb przemysłu wydobycia ropy naftowej, który dynamicznie rozwijał się w zachodniej Afryce. W ramach kontraktu Navimor Int. zawiązuje konsorcjum z wyspecjalizowaną w inwestycjach dla przemysłu offshore’owego firmą amerykańską, która wniosła niezbędny know-how. Przedsięwzięcie rozpoczęło się od wzmocnienia gruntu poprzez wbicie 3500 pali pozwalających unieść i przesuwać konstrukcje o wadze do 1600 ton. Na tak przygotowanym terenie wybudowano duże i wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt hale do montażu konstrukcji dla przemysłu wydobywczego.

 

W halach tych mogą być budowane konstrukcje o długości 140 metrów i szerokości 40 metrów, które następnie są przesuwane na nadbrzeże i wprowadzane do studwudziestometrowego doku pływającego wybudowanego w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Polsce. Stocznia dzięki wyposażeniu jej w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i zapewnieniu jej pracownikom bardzo wysokiego standardu pracy, wyraźnie różni się od podobnych przedsiębiorstw w krajach afrykańskich czy azjatyckich. NIGERDOCK zostaje uznany w 1998r. przez rząd Nigerii za najnowocześniejsze przedsięwzięcie techniczne w Kraju. Natomiast dla Polski był to jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych, w tym czasie w Afryce.

 

Wodowanie doku pływającego zbudowanego dla Nigerii w GSR
Romuald Kinda oraz Piotr Soyka z matką chrzestną doku 

 

Doświadczenia zdobyte zarówno przy tym kontrakcie jak i wcześniejszych sprawiły, że obecnie Navimor International jest ekspertem w prowadzeniu działalności na rynku afrykańskim i znajduje się w wąskim gronie polskich przedsiębiorstw najlepiej przygotowanych do działalności w Afryce. Projekt NIGERDOCK był także początkiem bardzo owocnej współpracy pomiędzy Navimor Int. a GDAŃSKĄ STOCZNIĄ REMONTOWĄ.

 

 

 

Artykuł 'Roman Kinda the polish of snake Island', THISDAY Magazine, 17 październik 1998, Lagos

 

W tym okresie do Navimor Int. dołącza grupa wybitnych specjalistów a wśród nich to: Andrzej Olpiński – Dyrektor Biura Budowy Stoczni a obecnie Dyrektor ds. Rynku Afrykańskiego w Navimorze , Małgorzata Nadolska - obecna Prezes Navimor II, Krzysztof Postoła  - znakomity projektant budowli morskich, inżynierowie: Jerzy Adamonis, Jan Bartosz, Franciszek Chmarzyński,  Waldemar Grabowski, Włodzimierz Mikołajewski, Lech Olechnowicz, Jerzy Warszycki, Dorota Wężyk, Sławomir Ziółek, Dariusz Karasek, Anna Ołpińska., Andrzej Pietkiewicz.

* 1998-2001 – OD KONTENEROWCA W STOCZNI PÓŁNOCNEJ DO PRYWATYZACJI W STOCZNI REMONTOWEJ

Reinwestycja zysków osiągniętych na rozbudowie Nigerdock w dużym stopniu zdecydowała o kierunkach rozwoju NAVIMORU w kolejnych latach. Dzięki zyskowi wypracowanemu na rozbudowie Nigerdock, - spółka mogła dokonać kolejnych inwestycji, w tym miedzy innymi wybudować swoją siedzibę w Sopocie i dokonać też, jak się później miało okazać bardzo korzystnej inwestycji w zakup firmy Dagoma.

 

Siedziba Navimor'u

 

W 1998 roku Navimor International kontynuował współpracę z Nigerią. W Stoczni Północnej, zbudowany został kontenerowiec B-172 „Abuja” zamówiony przez Nigerian National Shipping Lines. Jednostka miała 121,5 m długości, 6 tys. ton nośności  i była największym statkiem we flocie tego armatora. Decyzja Navimoru o budowie kontenerowca właśnie w Stoczni Północnej pomogła przetrwać temu przedsiębiorstwu bardzo trudny okres, zapewniając jej na jakiś czas prace. Navimor Int. w pełni finansował i kontrolował w tym projekcie proces produkcyjny statku.  

 

Romuald Kinda z przedstawicielami rządu Nigerii podczas chrztu kontenerowca Abuja
Kontenerowiec Abuja

 

Oprócz kontenerowca Abuja w podobny sposób powstał statek szkolny Akademii Morskiej w Gdyni Horyzont II. Navimor kupił kadłub nie skończonego jachtu Polaris i wspólnie z Gdańską Stocznią Remontową zrealizował projekt budowy statku szkoleniowego dla Akademii Morskiej w Gdynii - Horyzontu II. W tym okresie Navimor buduje także w Stoczni Wisła prom pasażerski Odoragushin przekazany w 1999 r. nigeryjskiej Lagos State Ferries Corporation. Powstał on w oparciu o gotowy kadłub katamaranu bliźniaczego do dotychczas używanych przez Żeglugę Gdańską o nazwach Onyx i Opal.

 

Statek szkoleniowy – Horyzont II
Prom pasażerski Odoragushin

 

Kolejne jednostki przekazywane przez Navimor nigeryjskim odbiorcom sprawiły, że spółka cieszyła się najwyższym zaufaniem rządu tego kraju, czego przejawem było zlecenie sopockiej spółce remontu okrętu NIGERYJSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ- „NNS Lana”. Remont ten wymagał odszukania i zakupu nietypowych części zamiennych na rynku brytyjskim i udało się go zrealizować tylko dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu, wiedzy i kontaktom pracowników Navimor Int.

 

Po budowie pływającego doku kolejnym wspólnym projektem Navimor Int. i Gdańskiej Stoczni Remontowej była w 1998r. budowa wspomnianego już statku szkolnego Horyzont II dla Akademii Morskiej w Gdyni, a następnie w 1999 r. realizacja zakupów urządzeń i wyposażenia w ramach ściśle określonego budżetu na kontenerowiec B-196 budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Współpraca biznesowa zaowocowała wzajemnym zaufaniem firm i dobrym poznaniem potencjału obu podmiotów. Gdy w 2000 roku była planowana  prywatyzacja Gdańskiej Stoczni Remontowej, Pan Prezes Piotr Soyka zaproponował Navimorowi International wzięcie udziału w procesie prywatyzacji. Przyszli uczestnicy procesu założyli spółkę menagersko-pracowniczą INVEST-REM. INVEST-REM bierze udział w konkursie ofert - wygrywa go i przystępuje do rokowań z MINISTERSTWEM SKARBU PAŃSTWA w sprawie zakupu Gdańskiej Stoczni Remontowej . W rezultacie długich negocjacji INVEST-REM i MINISTERSTWO SKARBU PAŃSTWA, w 2001 roku,  podpisują umowę prywatyzacyjną. Umowa ta oprócz uzgodnionej ceny, pakietu socjalnego, pakietu inwestycyjnego oraz szeregu szczegółowych uzgodnień, przewidywała także osobiste poręczenie majątkowe Pana Prezesa Piotra Soyki i Pana Romualda Kindy jako Prezesa Navimoru.
 

Uroczyste podpisanie umowy prywatyzacyjnej Gdańskiej Stoczni Remontowej w Ministerstwie Skarbu

 

Stocznia Remontowa, obecnie grupa firm REMONTOWA HOLDING, pod przywództwem Prezesa Piotra Soyki, w ciągu ostatnich 15 lat już jako prywatna firma osiągneła spektakularne sukcesy w Polsce i na świecie.

* 2001-2008 – DZIAŁALNOŚĆ DEWELOPERSKA NAVIMORU

W 2001r. NAVIMOR nabywa od likwidatora udziały firmy DAGOMA. Ten położony w samym centrum historycznym Gdańska zakład produkcji dżemów i przypraw był kolejnym wyzwaniem inwestycyjnym Navimoru, który w 2002 r. rozpoczyna długi proces restrukturyzacji nowo nabytej firmy. Obejmuje on przeniesienie produkcji firmy Dagoma do nowego zakładu w Pucku  oraz budowę kompleksu mieszkaniowo-usługowego "Szafarnia Water Front "

 

Na terenach dawanych zakładów przemysłowych, Navimor podejmuje się budowy nowego kwartału miasta. Navimor nawiązuje współpracę z Pekao Development (później Pirelli Development) na wybudowanie kompleksu apartamentowo-usługowego "Szafarnia Water Front ". Jednym elementem tej nowej inwestycji inwestycji stał się HOTEL GDAŃSK, który powstał w zrewitalizowanym XVII wiecznym Spichlerzu „Góra”, wcześniej zdewastowanym poprzez wykorzystywanie go przez lata, jako zwykłego magazynu.

 

BUDOWA KOMPLEKSU MIESZKANIOWO- USŁUGOWEGO "Szafarnia Water Front"

 

 

 

 

 

REWITALIZACJA XVII w. SPICHLERZA

 

  

 

 

Tereny ze Spichlerzem Góra w latach 2001 - 2016  

 

Romuald Kinda, Ks.Kazimierz Czerlonek, Prezydent Miasta Gdańsk Paweł Adamowicz- podczas uroczytego otwarcia Hotelu Gdańsk 

 

Cały proces trwał 7 lat i każdy jego etap wymagał bardzo dużego zaangażowania i wykorzystania doświadczenia firmy z wcześniejszych przedsięwzięć. Przeprowadzenie go z sukcesem było możliwe dzięki zdobytemu doświadczeniu w restrukturyzacji i zarządzaniu firmami. Pierwszym jego etapem było wybudowanie, wyposażenie w nowoczesne urządzenia i wyszkolenie załogi nowego zakładu DAGOMY w nowym miejscu w Pucku i przeniesienie tam całej produkcji firmy. W 2006 r. Dagoma zostaje sprzedana specjalistycznej firmie Pana Jerzego Orfanosa, znanego trójmiejskiego biznesmena. O pozytywnym wyniku tej części restrukturyzacji najlepiej świadczą wyśmienite produkty DAGOMY, które można kupić w sklepach w całej Polsce do dziś.

 

 
 
Romuald Kinda podczas uruchomienia produkcji w nowym zakładzie firmy Dagoma w Pucku. 

 

Ostatnim i najbardziej medialnym etapem inwestycji, było uratowanie jedynego XVII wiecznego gdańskiego spichlerza, który niezniszczony przetrwał II Wojnę Światową, ale póżniej popadał stopniowo w ruinę. W momencie przejęcia budynek groził zawaleniem i wymagał natychmiastowych prac ratunkowych polegających na wzmocnieniu całej konstrukcji, przeprowadzeniu procesu mikropalowania i wylania wieńca spinającego wszystkie ściany. Dopiero po ustabilizowaniu budynku można było podjąć prace adaptujące obiekt do funkcji hotelowych.

 

Wszystkie prace były wykonywane pod ścisłą kontrolą konserwatora zabytków i zgodnie ze wskazywanymi przez niego bardzo specjalnymi technologiami. Navimor Int. wspólnie z specjalistyczną firmą budowlaną DORACO przeprowadził wszystkie prace – nie tylko budowlane, ale także konserwatorskie, które pozwoliły zachować historyczne walory budowli. Pomimo wcześniejszych zapewnień konserwatora zabytków o refinansowaniu 40 proc. kosztów poniesionych na uratowanie tego zabytku Ministerstwo Kultury w 2009r odmówiło zwrotu jakiejkolwiek części poniesionych nakładów, nie uzasadniając swojej decyzji. 

 

Ze strony Navimoru projekt tworzenia hotelu prowadzili: Damian Kinda, Lidia Ciszewska.

 

HOTEL GDAŃSK został doceniony przez samorząd, który uchwałą Rady Miasta pozwolił na używanie nazwy miasta Gdańsk, a przede wszystkim przez gości, którzy odwiedzają ten unikalny obiekt. Mają do dyspozycji nie tylko pokoje przepełnione atmosferą starego Gdańska, którą tworzą czterystuletnie mury i belki, ale także hotelowy browar, który kontynuuje tradycje gdańskich piwowarów, oferując ekskluzywne i unikalne trunki. W hotelu gościli m.in. reprezentacja Hiszpanii w piłce nożnej, drużyna BARCELONY i JUVENTUSU, Premierzy Jarosław Kaczyński i Donald Tusk, pary prezydenckie: Lech i Danuta Wałęsowie, Jolanta i Aleksander Kwaśniewscy, Bronisław i Anna Komorowscy, przedstawiciele rządu Angoli, prezydenci Słowacji i Rumuni oraz wielu znanych piosenkarzy, aktorów i artystów. Obecnym Dyrektorem Hotelu - jest P. Karolina Wójcik - doświadczona ekspert hotelarstwa.

 

 

 

    W naszym hotelu gościło wiele gwiazd sportu m.in. Lionel Messi, Neymar, Gionluigi Buffon oraz reprezentacja Barcelony.

 

Nasz hotel gościł m.in.  Prezydenta Lecha Wałęsę, Premiera Jarosława Kaczyńskiego, Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, Premiera Donalda Tuska.

 

Oktoberfest w Hotelu Gdańsk

 

Hotel Gdańsk, który ma własny mini-browar organizuje co roku, we wrześniu,  święto piwa - "Gdański Oktoberfest".

W tym okresie dołączyli do zespołu Navimor Int: Karol Kalicki- prezes spółki Navo-Investment, Filip Kwaśniewski- obecny v-ce prezes Stoczni Wisła, Damian Kinda, Lidia Ciszewska, Iwona Jasionek.

* 2006-2016 – KONTRAKTY Z ANGOLĄ

Od początku powstania NAVIMOR rozwijał swoją akwizycje także w Angoli, która z czasem staje się jednym z głównych rynków działania firmy. W 2000 roku Navimor współfinansuje polską firmę połowową w tym kraju Atlantis , która rozpoczyna działalność w Luandzie.

 

Natomiast w 2006 roku podpisuje kontrakt na budowę czterech super nowoczesnych trawlerów rufowych do połowu krewetek dla Ministerstwa Rybołówstwa Angoli. Statki zostały zaprojektowane, w pełni wybudowane i wyposażone przez Stocznię Wisła, która staje się głównym polskim producentem statków rybackich na wody tropikalne. W Angoli, za sprawność techniczną jednostek odpowiadała grupa inżynierów z Polski z Sebastianem Antoszewskim na czele. Było to wznowienie kontaktów jeszcze z lat 80, gdy PHZ Navimor wspólnie z GSR stworzyły Centrum Szkolenia Zawodowego im. Helder Neto w Namibe (obecnie Moçâmedes). Szkoła ta przygotowywała angolską młodzież do podejmowania pracy w branży morskiej. W szkole tej wykładowcami byli m. in. Pan Piotr Soyka i Pan Profesor Janusz Mindykowski.

 

Jeden z trawlerów dla Angoli w trakcie rejsu do Luandy
Krzysztof Pawlak - projektant trawlerów, obecnie prezes Stoczni Wisła 

i Andrzej Ołpiński - Dyrektor do spraw Afryki
Trawlery dla Ministerstwa Rybołówstwa Angoli w porcie w Luandzie

 

Pozytywne doświadczenia zarówno w zakresie edukacji, jak i kontraktów w zakresie rybołówstwa sprawiły, że Navimor Int. Przekonał władze Angoli, kontynuacją do wybudowania i powołania pierwszej Akademii Morskiej w tym kraju i w tej części Afryki. Pracownicy spółki wspólnie z naukowcami z AKADEMII MORSKIEJ w Gdyni opracowali koncepcję stworzenia tej uczelni od podstaw.

 

Rozmowy nad wdrożeniem tego projektu trwały od 2004 r i w ich efekcie projekt został zgłoszony przez Angolę do programu działań Polski na rzecz krajów rozwijających się. W 2007 r. Navimor Int. podpisał kontrakt z Ministerstwem Rybołówstwa Angoli na budowę AKADEMII RYBOŁÓWSTA I NAUK O MORZU W NAMIBE – największego przedsięwzięcia edukacyjnego w Afryce i jednocześnie największego projektu polskiego w tym czasie na kontynencie afrykańskim.

 

Podpisanie kontraktu
Romuald Kinda - Prezes Grupy Navimor, 

Minister Rybołówstwa Victória de Barros Neto,

Dyrektor Biura Badań, Rozwoju i statystyki Isabel Cristóvão
 

 

 

Romuald Kinda podczas wizytacji Minister Rybołóstwa Angoli, Ambasadora RP w Angoli, Gubernatora Prowincji Namibe - Akademi Rybołówstwa i Nauk o Morzu


  

Rok 2016 - Wybudowana Akademia Rybołówstwa i Nauk o Morzu w Namibe

 

 

Na 80 hektarach, przy udziale prawie 100 polskich firm, powstała najnowocześniejsza Akademia Morska w Afryce Zachodniej. Dysponuje ona 50 tys., metrów kw. sal wykładowych, najnowocześniejszym w Afryce centrum ratownictwa, 30 specjalistycznymi laboratoriami, symulatorem mostka kapitańskiego, symulatorem maszynowni z silnikiem okrętowym i programami naukowymi opracowanymi przez Akademię Morską w Gdyni. Głównym patronem naukowym jest prof. dr hab. inż Janusz Mindykowski, który miał już wcześniej kontakt z Angolą w ramach swojej pracy naukowej. Angolczycy nazywają Akademię Dumą Angoli, a Unia Europejska chce prezentować ją, jako wzorcowy przykład jak należy współpracować z Afryką. W ciągu najbliższych kilku miesięcy w Akademii naukę rozpocznie 1500 studentów – także spoza Angoli.

 

Ze strony Navimoru szefami projektu zostają: Andrzej Ołpiński, Jarosław Popis, Dariusz Polasz, Jacek Wasilewski, Emilia Wójciuk, Piotr Jutrowski. W projekcie brała udział również grupa wybitnych specjalistów budowlanych, którzy oprócz wiedzy fachowej musieli wykazać się znajomością języka portugalskiego.

 

 

Romuald Kinda, Minister Rybołówstwa Victória de Barros Neto 
podczas pierwszej wizyta na terenie przyszłej Akademii
Uroczystość przekazania podręczników przygotowanych dla
Akademii Rybołówstwa I Nauk o Morzu w Namibe

 

 

Wizyta Minister Rybołówstwa Angoli, Ambasadora RP w Angoli, Gubernatora prowincji Namibe z okazji zamknięcia II etapu budowy Akademii

 

 

Angolskie media o Akademii Rybołówstwa:

"Akademia Rybołówstwa - duma Angoli"
"Akademia Rybołówstwa - ukrytym skarbem 

zróżnicowania ekonomicznego"

 

 Puls biznesu o Akademii Rybołówstwa w Namibe.
 Rzeczpospolita o Akademii Rybołówstwa w Namibe.

 

* 2014-2016 WSPÓŁPRACA Z NIGERIĄ

W 2014 roku, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie w budowie kutrów do połowów w strefie tropikalnej, Stocznia Wisła zbudowała dla Nigeryjskiego Instytutu Oceanografii i Badań Morza statek badawczo-szkoleniowy "Bayagbona". Jednostka jest połączeniem specjalistycznego statku badawczo-szkoleniowego z przemysłowym statkiem rybackim.

 

Statek został zaprojektowany w całości przez grupę polskich projektantów na czele, której stanął Krzysztof Pawlak junior- obecny Prezes Stoczni Wisła.

 

 Romuald Kinda z matką chrzestną "Bayagbona" Pierwszą Damą Nigerii Patience Jonathan oraz władzami Nigerii.
 
Uroczystość chrztu statku Bayagbona 

 

Romuald Kinda - Prezes Grupy Navimor z Prezesem Afrykańskiego Banku Rozwoju.

 

 

W tym okresie do zespołu Navimor Int. dołączyli kolejni wybitni specjaliści: Joanna Kinda, Jacek Wasilewski Piotr Jutrowski, Włodzimierz Mikołajewski, Wojciech Charchalis, Piotr Konderski, Tolimira Pietkiewicz. 

 

W roku 2016 NAVIMOR INT. z powodzeniem kontynuuje działalność na wyżej opisanych obszarach.

     

       

DZIAŁAŁNOŚĆ CHARYTATYWNO- SPOŁECZNA NAVIMOR INT.

Navimor od wielu lat działa charytatywnie wspierając głównie dwie fundacje - Fundację Pomorskie Hospicjum dla Dzieci oraz Hospicjum prowadzone przez Księdza Proboszcza Kazimierza Czerlonka przy Parafii Gwiazdy Morza w Sopocie. Na wsparcie spółki mógł liczyć także oddział hematologii dziecięcej Akademii Medycznej w Gdańsku, Polski Czerwony Krzyż oraz oddział urologii Akademii Medycznej, którego remont wspierał Navimor. Navimor włącza się też regularnie w różnorodne akcje charytatywne jak: Szlachetna Paczka, Akcja – Zeszyt dla ucznia czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Również objął opieką finansową wielodzietne rodziny z Kaszub.

 

Największym osiągnięciem społecznym firmy było zainicjowanie i współorganizacja programu „Junior Gdańsk 2012” w ramach, którego wybudowano 16 boisk, analogicznie do liczby drużyn na Euro 2012.  Projekt rozpoczął się w 2010 roku., a w program zaangażowało się kilkanaście prywatnych firm z Trójmiasta, z których każda sponsorowała budowę boiska przy innej trójmiejskiej szkole. Navimor sfinansował budowę wielofunkcyjnego boiska przy Szkole Podstawowej nr 80 w Gdańsku. Na bazie tej inicjatywy powstał w późniejszym okresie program „Orlik”, w ramach, którego z budżetu państwa finansowana była budowa podobnych boisk w całej Polsce.

 

 
Piotr Soyka, Romuald Kinda, Prezydent Miasta Gdańsk Paweł Adamowicz oraz współorganizatorzy "Junior EURO CUP 2012 Gdańsk"

Prezydent Miasta Gdańsk Paweł Adamowicz, Piotr Soyka i Romuald Kinda podczas przekazania boiska Junior Euro Cup 2012 Gdańsk finansowanego przez Navimor International

 

Nagrody i wyróżnienia

Navimor otrzymał wyróżnienie w rankingu Diamenty Forbesa 2011 w kategorii firm o poziomie przychodów 50-250 mln PLN w województwie pomorskim.                                                         

                                                                                         

 

W 2016 roku Navimor otrzymał nagrodę BURSZTYNOWA KACZKA, przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej, za realizację "pod klucz" największego projektu edukacyjnego Unii Europejskiej w Afryce - Akademii Rybołówstwa i Nauk o Morzu w Namibe.

 

Bursztynowa Kaczka Navimoru

 

27 maja 2014 roku miał miejsce Dzień Polsko-Afrykański w Sejmie RP oraz Forum Gospodarcze dotyczące współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a krajami Afryki.W trakcie wydarzenia, Prezes Navimoru Romuald Kinda został uhonorowany nagrodą "Przyjaciel Afryki" w kategorii przedsiębiorców, której rozdanie odbyło sie w sejmie Rzeczpospolitej Polskiej.

 

 Romuald Kinda - Prezes Navimoru  odbiera nagrodę "Przyjaciel Afryki".

21 października 2016 Navimor otrzymał "Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju" w kategorii Innowacyjna firma.

 

 

 

Nasze inwestycje

Klauzule informacyjne Rodo
Strony internetowe - odee.pl